![.jpg فقه سیاسی](https://fa.shafaqna.com/media/2020/02/unnamed-file-2.jpg?x98755)
شفقنا – عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیگفت: در طول تاریخ اسلام و حتی در زمان خلفای راشدین حضور و مشارکت سیاسی اهل سنت همیشه با فراز و فرودهایی همراه بود است و پس از پیروزی انقلاب اسلامیاین مشارکت سیاسی در نظام اسلامیرنگ و بوی جدی به خود گرفت.
به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی در کرسی آزاد اندیشی مشارکت سیاسی – اجتماعی اقلیتهای مذهبی که در موسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامیبرپا شده بود، اظهار کرد: مشارکت سیاسی به آزادی گفته میشود که بر اساس موازین قانون و در زیر لوای قانون توسط افراد سرزمین انجام میشود و در واقع توسط دولتها تنفیذ میگردد.
دانشیار گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیافزود: در مرحله بعد اقلیتهایی در جغرافیایی سرزمینی وجود دارند که بر اساس قوانین وضع شده در رویدادهای سیاسی مشارکت میکنند. این مشارکت بر دو وجه میباشد و آن اینکه قوانین جامعه بر اساس هنجارهای قالب و بر اساس افراد قالب مدوّن میشود به عنوان مثال رویکرد لیبرالی در فرانسه که همگان برای مشارکت در رویدادهای سیاسی و فرهنگی این کشور باید مطابق موازین لیبرالی گام بردارند.
او با بیان اینکه بحث از اقلیت دینی مراد من نیست و اقلیتهای مذهبی است، بیان کرد: ما در سیستمیبه نام جمهوری اسلامیایران که همه مسلمان هستیم ولو اختلاف نظر و عقیده داریم در مسیر کلی با هم مشترک هستیم. در واقع مشارکت سیاسی نهادینه شده بر اساس تحقق حاکمیت و اعمال آن است.
ایزدهی با بیان اینکه بیعت قدر متقن همه قرائتهای مختلف مذاهب اهل سنت است، ادامه داد: تحقق حاکمیت بر گرفته از سیره اهل سنت و بر اساس افتاء خودشان فارغ از اینکه چه کسی خلیفه و حاکم باشد ملزم به حضور و مشارکت هستند.
او با بیان اینکه من کاری به شیعه و سنی ندارم ، گفت: یا مسلمانیم در درالاسلام یا یک ایرانی هستیم در سرزمین بنام جمهوری اسلامی، بحث از اقلیت که مطرح میشود در واقع همان درصد حضور و جمعیت است والا همه در زیر لوای اسلام و نظام اسلامیحضور داریم یا به عنوان امت در یک جغرافیایی مشخص به عنوان ایران اسلامیمیباشیم که باید برای ارتقای آن همه بکوشیم و تلاش کنیم.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعنوان کرد: همه ما متعلق به انقلاب هستیم، انقلابی که مثابه یک نرم افزار در برابر سلطه ایستادگی کرده تا اسلام را محقق کند. در مقابل منطق شیرازیها یا به تعبیر رهبر انقلاب اسلامیشیعه انگلیسی ایستاده تا واقعیتهای اسلام را بگوید.
او افزود: هیچ گاه ما در برابر اقلیتهای مذهبی و دینی به صورت ابزاری اقدام نکرده ایم همانطور که رسول الله (ص) در سیستم مدینه یهودیان آن زمان را به عنوان اقلیت در جامعه اسلامیپذیرفت و هیچ گاه بر آنان سختی نگرفت الا در مواقعی که خود یهودیان دست به خدعه و نیرنگ زدند و به دنبال استفاده از ادوات نظامیبودند.
ایزدهی تصریح کرد: شیعه و سنی همه از امت اسلام هستند و جبهه ما یکی و واحد است همانطور که در طول سالیان متمادی از حزب الله و حماس حمایت کردیم چرا که سیاست ما دارالاسلام است.